Fremtidens app fra Google og H&M

Teknologigiganten Google avslørte nylig at de har gått sammen med den svenske kleskjeden H&M om å lage en ny applikasjon som spesialtilpasser klær – basert på hvem du er, hva du holder på med og hvor du oppholder deg.

Nyheten ble sluppet som en del av New York Fashion Week, og kom svært overraskende på mange. Google og H&M er som kjent  giganter på hver sin kant, og få hadde nok sett for seg at akkurat de to skulle finne tonen sammen. Selskapene har inngått samarbeid om å lage en helt ny og banebrytende app innenfor fashion og design.

I fjor lanserte Google en ny og intelligent måte å samle informasjon på, kalt Google Awareness API. Konseptet er laget for å kunne lage smartere applikasjoner som er bedre tilpasset brukernes behov. Ved å samle inn data og informasjon om hvor du oppholder deg, hva du driver med og hva som skjer i nærheten, vil applikasjonen finne smarte løsninger basert på den situasjonen du befinner deg i. Nå har altså selskapet tatt steget ut, og inngått en samarbeidsavtale om utviklingen av en moteapplikasjon sammen med selskapet Ivyrevel, som er H&M-gruppens digitale motehus.

Den nye appen vil samle inn en rekke data om det du foretar deg, som igjen vil danne basis for å kunne gi deg et unikt og personlig design. Appen vil også ta i bruk informasjon om værforhold for å kunne tilpasse klær etter årstidene. Basert på alle data som samles inn, vil Googles algoritmer gjøre utregninger som vekter og tilpasser design nøyaktig etter brukers behov. Appen skal i utgangspunktet designes med fokus på mote og design til kvinner, men målgruppen og konseptet kan fort bli videreutviklet.

Det er foreløpig ikke kommet konkret informasjon om når appen skal lanseres, men ting tyder på at den vil bli lansert i løpet av året. Kompetansen er hentet fra øverste hylle og konseptet er utvilsomt spennende, så gjenstår det å se om appen slår an hos massene. Googles Awareness API og lansering av den nye appen er allikevel en klar indikasjon på at vi er inne i en ny og «smartere» tidsalder. Dette er bare starten på det flere bedrifter vil gjøre for å tilpasse produkter etter kundens behov i fremtiden.

Så langt er hverken design eller pris på produktene bestemt, men de kommer trolig å ligge innenfor av det man kan forvente. Skulle man imidlertid ha behov for å kjøpe nye klær allerede nå, kan Fair-lån hjelpe med å finne lån tilpasset dine behov.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *