Tradisjonelt har man sett på bedrifter som enten konkurrenter eller partnere. Blant konkurrentene har vi mennesker funnet lite positivt å si historisk sett, og drittslenging og kampanjer mot konkurrentene har for mange vært nesten like populære som kampanjer for egen bedrift. Fremtiden byr derimot på helt andre forhold. Den dag i dag samarbeider de største selskapene daglig. Få vet for eksempel om hvordan Bill Gates faktisk hjalp Apple å overleve. Apple var på vei ned, men Bill Gates og Microsoft trengte konkurrenter, og de ga derfor Apple den kapitalen som trengtes.
Det ovennevnte eksempelet er kanskje noe ekstremt, da dette var en kamp mot å bli tatt for monopol. Allikevel beviser det hvordan firmaer innen teknologi er veldig sterkt knyttet til hverandre. I dag, der teknologien utvikler seg enda videre og videre, så ser vi også flere samarbeid som er på kryss og tvers av industrier. Linjer viskes ut, og det er helt klart for det nakne øyet at samarbeid er fremtiden. Men hva er et virkelig godt eksempel på hvordan bedrifter kan samarbeide på kryss og tvers av alle bransjer? Konseptet bak lenkebygging er mest sannsynlig det aller beste eksempelet her!
Bruk lenkebygging for et godt samarbeid
Lenkebygging handler simpelthen om å bygge opp sin linkprofil. Dette er en oversikt over hvem som linker mot din nettside. Jo flere linker fra store nettsteder, jo bedre er det for dine sjanser til å ranke høyt i Google sine søkeresultater. Derfor bør du sette i gang med å skaffe lenker til dine nettsider med en gang. Men siden det er ulovlig å kjøpe og selge lenker, så må du her være litt kreativ. Det beste alternativ er å bytte lenker med både konkurrenter og bedrifter som kan være langt utenfor din bransje. Hvorfor dele linker med konkurrenter? Jo, for det styrker ryktet til deres bransje generelt. Er du for eksempel innenfor bransjen for salg av båt, så vil du at båt generelt skal selge mer, og derfor kan du her samarbeide med konkurrenter!
Det er dog kanskje enda viktigere å finne andre bransjer du kan etablere samarbeid med. Dette kan være noe så enkelt som at en utvikler linker til webdesignere og tekstforfattere, eller noe så merkelig som at en spillprodusent linker til ballkjoler. Sistnevnte kan for eksempel fungere dersom spillet det er snakk om at produsenten skal slippe inkluderer et ball. Da er dette samarbeidet kanskje merkelig med tanke på bransjer, men helt perfekt i henhold til nisjen de begge deler her. Slike samarbeid må en se etter konstant dersom en skal lyktes med lenkebygging, og kreativitet er viktig her!
Finn dine partnere i dag!
Letejakten kan kanskje være noe tøff med tanke på at mange bedrifter fortsatt ikke ser verdien av lenkebygging. Blir det for vanskelig, så kan du benytte deg av et byrå. De sitter på mange aktuelle kandidater for deg. Et godt tips er dog som sagt å se på bedrifter i samme bransje, nærliggende bransjer, og først helt til slutt bransjer som er langt unna din, men som deler en nisje. Uansett, så bør du finne dine partnere for lenkebygging i dag!